Ben jij een van de miljoenen Belgen die hun huis huren? Dan weet je hoe kostbaar het is om de juiste woning te vinden. Maar voordat je je koffers uitpakt in je nieuwe huis, nemen we even twee minuten de tijd om te praten over wat je een hoop ellende kan besparen (en je portemonnee kan beschermen): de inventaris van de inrichting.
Je denkt misschien: "Nog meer papierwerk...".
Ik begrijp het volkomen. In 15 jaar vastgoedexpertise heb ik honderden huurders gezien die hetzelfde dachten. Maar als je weet dat ongeveer 30% van mijn interventies gaan over geschillen over de teruggave van huurwaarborgen, dan zet dat je toch aan het denken? Stel je voor: je verlaat je appartement na drie jaar goede en trouwe dienst, alles lijkt in orde, en dan... vertelt je huisbaas je dat hij 800 euro van je borg inhoudt voor "diverse schade".
Het bedrag van deze kleine verrassing? Ik zie regelmatig bedragen tussen 500 en 1500 euro onterecht ingehouden worden. Ja, dat leest u goed. En dat is waar mijn werk het verschil maakt: een inventarisatie van armaturen uitgevoerd door een onafhankelijke expert zoals wij bij Expertym.
Vorige week nog heb ik een Huurder 1200 euro bespaard dankzij een goed gedocumenteerde eerste inventarisatie. Haar huisbaas wilde haar vochtplekken in rekening brengen die we drie jaar eerder hadden gefotografeerd en genoteerd!
Bij Expertym nemen we de nodige tijd, fotograferen elk detail en leggen u duidelijk uit wat er genoteerd is en waarom. U vertrekt met een volledig en onbetwistbaar dossier.
Maar let op, dit is niet de enige keer dat je een beroep op ons moet doen!
En daar is een goede reden voor: zonder dit document word je wettelijk verondersteld de accommodatie te hebben ontvangen in de staat waarin het zich bevindt op het moment dat je vertrekt. Ik zie te veel huurders aanzienlijke bedragen verliezen omdat ze niet de tijd hebben genomen om die scheur in de muur van de woonkamer of die vlek op het tapijt goed te documenteren...
Met mijn deskundig oog kan ik ook technische problemen identificeren die je misschien over het hoofd ziet: opkomend vocht, elektrische defecten, loodgietersproblemen... Geloof me, na duizenden inventarisaties weet ik waar ik moet zoeken! Vorige week ontdekte ik het begin van waterinfiltratie in een badkamer die noch de Huurder noch de verhuurder had opgemerkt.
Na al die jaren in het vak is hier mijn advies voor stressvrij huren: ten eerste, teken nooit een inventarislijst waar je het niet mee eens bent. In mijn ervaring voorkomt het schriftelijk vastleggen van je bedenkingen 80% van de toekomstige problemen. Als het meningsverschil blijft bestaan, aarzel dan niet om een contra-expertise aan te vragen - het is je striktste recht.
En een stukje professioneel advies: Bewaar ALTIJD je kopie van de eerste inventarisatie. Je kunt je niet voorstellen hoe vaak een Huurder me in paniek belt omdat ze hun originele document niet kunnen vinden!
Samengevat, een professionele inventarisatie uitgevoerd door Expertym is als een goede paraplu: u ziet het nut ervan pas als het regent. Maar als de storm losbarst bij uw huisbaas, zult u blij zijn dat u hem hebt! Neem dus de tijd om contact met ons op te nemen voordat u uw huurcontract ondertekent. Dan kun je met een gerust hart genieten van je nieuwe woning.
En onthoud: mijn expertise zal nooit de dialoog met je huisbaas vervangen. Maar in het geval van een probleem kan het een financiële ramp veranderen in een eenvoudige administratieve formaliteit. Na 15 jaar in het vak kan ik je garanderen dat de investering de moeite waard is!
Vraag als Huurder, voor een goede bescherming van uw belangen, een expert van Expertym om uw eerste inventaris op te stellen. U bent verzekerd van de neutraliteit van de expert en vermijdt elk risico op samenspanning tussen de expert en de verhuurder.